onsdag 29 juni 2011

Sommaren är kort…

Så det är bäst att ta tillvara på varenda minut man kan. Jag kommer att göra sporadiska blogginlägg ett tag framöver.

Jag har grejat ute i trädgården de senaste dagarna, en ynnest är det att få hålla på även om jag är en glad amatör i frågan.

Något som är roligt är ju att inreda små rum och sittplatser runt om i trädgården. Vi har flyttat om lite för att kunna ta tillvara på solen eller skuggan för den delen på bästa sätt.

1

Det gamla hantverkarbordet har fått en härlig patina från att stå ute året om. En zinkspann med ljuvliga paradisblommor får en att le.

2

Janne är nog inte så förtjust över att han skall behöva dra runt detta när han klipper gräset…men vadå??? Det är ju snyggt säger jag och lägger huvudet på sned ;-).

3

Dessa ljuvliga Italienska violer kan jag aldrig få nog av. De slänger ut stora revor som bildar ett hav av växten. Jag tar in den i en kruka under vintern (den blommar inte så mycket då). Men på sommaren när den får komma ut igen så sträcker den förnöjsamt på benen och sprider sig och blommar som aldrig förr.

4

Lavendel på bordet i en bred zinkurna, gnugga på bladen och njut av doften.

5

(Klicka på bilden så blir den större). Det är som en stor lövkoja under här då vi låter Vildvinet växa in i äppelträdets grenar som då bildar ett grönt tak.

Jag ville ha en ljuskrona i trädet och kom på att jag hade Ikeas ljuskrona som har legat nere i källaren i många år. Jag tog fram den och fäste den i trädet och hängde på lite prismor, Voila!

Det gäller som sagt att ta vara på sommaren när den är här. Är det fint väder…jamen grilla då och njut av ett glas vin, strunt samma om det är jobbdag imorgon.

Sommaren är till för att njutas.

P & K

Melinda

6 kommentarer:

Anonym sa...

Helt rätt Melinda :-) Jag o grannen kom just hem från en cykeltur, efter ett glas rosé och en sallad. Badad har jag oxå hunnit med efter jobbet. UNDERBART!
Superfint i din trädgård, o jag skulle gärna vilja veta vart du hittat violerna.
NJUT o sköt om dig
/ Kram Kicki

Johanna Stålros sa...

Så härligt kreativ du är, och inte ska det bara vara praktiskt hela tiden heller;) Kram Johanna

Photo by Maria sa...

En härlig trädgård där ni kan njuta massor..

Kram Mia

LantlivsAnette sa...

Nämen du..vilken underbart fin o mysig trädgård ni har !! En så lummig trädgård är precis vad jag vill ha..
Kraaam Anette

Anonym sa...

Snyggt : ) kram Sofia

Amanda sa...

Byloppis i Västerby nu på lördag 16/7! Mer info på min blogg, Välkommen!