tisdag 21 april 2009

Ett säkert vårtecken…

Ifrån Säter,  södra dalarna är när man kan ta med sig lite fika och gå ner i Säterdalen.

Säterdalen är ett underbart ställe att vara på.  Precis som det låter så är det en stor dal som härrör  ifrån isstiden sägs det.

1

I söndags efter att ha sett på Hannas fotbollsmatch så åkte jag, Janne, Vilmer, Viktor, mamma och mormor och morfar ner i dalen för första gången i år.

7

Där finns massor att göra för barnen, en dynamisk natur, vandringsleder och forsande vatten.

2 

När jag var lite yngre (ähum) var det Säterdalen som gällde ibland både fredagar och lördagar med Disco både utomhus och inomhus… (Jag borde verkligen få lite Pr pengar av kommunen nu, tycker ni inte ;-)).

9 11

Jag och Vilmer klättrade höööööögt upp.

Oj, oj, oj vad jag har dålig kondition, när jag kom upp så hade jag blodsmak i munnen, hahaha.

6

Fast det var faktiskt läskigare att gå ner. Det finns trappor också och gå i för de som vill…men varför göra det lätt för sig?

8

Måste bara berätta för er också att med start den 19:e maj så börjar Nostalgikvällarna i Säterdalen.

Varje tisdag kommer det vrålåk ifrån…ja…låt oss säga inte2000-talet iallafall :-).

10

De är ett myller av fina gamla bilar och motorcyklar. Om man vill kan man hyra sig ett loppisbord och sälja av lite gammalt skrot på utomhus loppisen som brukar vara väldigt välbesökt.

12

Viktor och mormor leker med barkbåtar.

Det finns servering för både svalg och gom och det är alltid något band som spelar och då menar jag inte EMD eller något annat nymodigt ;-).

4 5

Kontentan av detta, med fäboden och alla djuren på sommaren gör Säterdalen en alldeles utmärkt plats att besöka för såväl barnfamiljer som jaaa, alla som uppskattar storslagen natur helt enkelt.

IMG_4220

*****************

Vet ni vad jag var på igår kväll???  Nähää, inte det? Jag var nämligen ner till Västerås på Seans med Terry Evans, (från Det Okända).

Det var en upplevelse kan jag säga.

Om han är ett riktigt duktigt medium eller om han bara är en otroligt duktig människokännare ska jag låta vara osagt. Antagligen är han lite av båda.

Iallafall så var det  häftigt att se.

Men om jag ska gå på seans någon mer gång så får det nog bli i en mindre grupp.

Här var salen fylld till bredden och en del stackars människor fick meddelanden från ovan att deras anhöriga minsann ville att de skulle satsa på en ny kalsonggarderob ???

Det  var väl Terrys sätt att lätta upp stämningen lite mellan väldigt berörande meddelanden från de som gått över till andra sidan.

Tack, snälla mamma för att du tog mig med :-).

Ha det så gott alla.

Kraam

Melinda

22 kommentarer:

Andrum sa...

Hej!
Låter som du hade en härlig söndag med familjen. Skönt att vara ute i naturen, det blir alltför sällan tyvärr.

Visst är det en otrolig upplevelse att gå på seans! Jag har varit iväg på flera stycken, dock aldrig till Terry. Ska nog iväg på storseans på lördag, men egentligen föredrar jag som du, mindre sammankomster eller ännu hellre en privatsittning. Otroligt häftig upplevelse! Hittar man bara en seriös person som kan förmedla från Andra sidan, så är det otroligt givande. Man får en helt ny syn på livet. Detta hjälpte mig när jag mådde dåligt. Du vet väl att du alltid har en skyddsängel vid din sida?! En härlig tanke, tycker jag. Är lite nyfiken på om du fick nåt meddelande från Andevärlden???

Läs lite mer om andevärlden på min sida!

Bamsekramar, Annica

Emmas Verden sa...

Så flotte bilder hos deg Melinda :)Visst er det deilig med VÅREN...Ha en fin dag!!!Klem Anne***

Det vita dårhuset sa...

Häftigt !!!!!!!

Har jag berättat att jag blev spåd innan William kom?

Annars ska jag dog förtälja en dag gumman ;O)

Och Säterdalen åker vi till minst en gång i veckan under sommaren!
Barnen älskar att leka och kika på djuren =)

Ha det gott min vän! Puss och kram Erika

hemtrevnad marie sa...

Vilket fantastiskt ställe!!!
Och så spännande med seans!
Jag älskar Det okända, och speciellt Terry tycker jag verkar väldigt seriös!
kram på dig!!

Vit Gladiolus sa...

Tjaaaa Melinda!
Jättehärliga bilder! Barnen är sååå gulliga!!

JAG VILL MED på sians, men jag töööörs inte!!! Jag har ju varit till spåtant och det är ju åxå himla intressant!!! Jag undrar åxå om Terry sade något bra till dig...;)

Kram på dig

Lilla huset på prärien sa...

Gud så häftigt att gå på seans! Och lite skrämmande också. Ikväll ska jag titta på the Mentalist... gillar sådana serier *ler*

Vilka underbara bilder du visar! Förstår att ni har haft en härlig dag tillsammans.

Kram Jenny

Rummet för välbefinnande sa...

Hej där du goa tjej!!!!!
Vad härligt med lite familje- och naturupplevelser :-)
Det verkar vara ett toppenställe och jag skulle gärna besöka det. Det är så vilsamt, skönt för själen med naturen sådär.
Sen lät det så kul med nostalgikvällarna. Vi tar MC´n ibland till Karlstad för där har de Slusscafé på torsdagar och visar gamla, fina bilar och motorcyklar av alla de slag.
Jag har också varit på storseans med Terry och han är verkligen duktig, blandar upp allvaret med en portion humor. Alltid bra att lätta upp stämningen lite.....
Sköt om dig nu vännen och fortsätt på din "nya livsbana" där du själv får lov att vara lite av huvudperson ibland *ler*
Kram kram Mia

Det vita dårhuset sa...

Hejsan gumman =)
Kika in hos mig och kanske få dig ett gott skratt över pappas klumpighet......

Skratta bör man annars dör man.........

Fy fasiken vad jag kommer att leva läääänge **fniss**

Kramen Erika

Det vita dårhuset sa...

Du e gaaalen kvinna =)!!!

Men visst är den irOnisk?!!

Och jag kan lova att om du kände kvinan i fråga skulle du bara njuuuuta av att läsa on den insidenten ;O))

Nästa gång ska jag nog berätta lite om när pappa åkta hem från mormon 160 mil med över 40 graders feber och skitsjuka,.......
Och en Erika som övningskör bakom ratten ** Haaaaaaaaa**

Sov gott Mellis =)

MYCKET hände under dem resan kan jag säga!!!!

lottens vita och gröna sa...

härliga melinda! ser sååååååå fram emot nästa lördag, kommer vara med er på dan, vad vill ni göra, stan, museer..eller vad?vilken härlig tur där med ungar på äventyr, ser ut som våren nu kommit till er!

ujuj seans låter lite läskigt, det måste du berätta mer om! varmkram lotten

Anonym sa...

ÅH my Goood!

Här sitter man och läser om naturen, barnen, nostlagikvällar och SEANS!!!!!

Ja, det var väl tur att jag inte var med för jag hade ju dött om jag fått veta att min kalsongarderob bort förnyas, eller ännu värre om Martins skulle behövas bytas ut hahahhaha!!!!

Jag skulle aldrig i hela mitt liv våga gå på sådant eller till en spåtant.....

Det är ju jag som har kristallkulan hemma *fniss* så vi kanske får ta en liten spåkväll hemma hos mig.....

Härliga bilder på ungar, natur o mormor

Kramizar

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh så underbart med en riktig utflykt med barnen och föräldrarna, även här försöker jag tänka att leva i nuet och tavara på viktig tid med barnen och övriga familjen. Ha en bra dag.
Kram Tess

me and alice sa...

Hej Melinda!!
Oh det var länge sedan jag var in till dig här på bloggen... Har du mått dåligt!!!
Så bra att du ska försöka ta det lite lugnare... Som sagt var jobbet finns ju kvar i alla fall!

Åh nu blev jag sugen på en tur ner i dalen jag också. Det är några år sedan jag var där. Blev ganska ofta när barnen var små... Det är ju så fint.
Har ju tyvärr inga hmm, discominnen därifrån...*fniss*
Kram och var rädd om dig!!!
Susanne
ps. Jisses vad du är lik din mamma... Det lilla man ser av henne i alla fall... Lät lite läskigt med seansen. Är lite feg när det gäller sånt...

Eleonora sa...

Hej!
Vilka härliga bilder! Det är så underbart med vatten och natur. Det är mysigt med "raggar" träffar, för jag antar att det var det du syftade på i texten *ler* det var längesedan nu men när jag var yngre (hmmm) så var det ofta standard att glida runt i mer eller mindre vackra åk på fredag o lördag kväll. Ha det så gott, kramkram Eleonora

Lotta sa...

SANSLÖST!!!! Jag var oxå på seans.. iKällna dock här i skåne..vi brukar göra ungefär samma saker. du o jag....konstigt!!??Kram Lotta

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilka helt underbara bilder fr Säterdalen! Där var jag med min mamma första gången så sent som förra sommaren! Hon ville se stället som hon hade varit på dans på, på 50-talet: )

Säterdalen är otroligt fint, en helt annan värld!

Jag trodde det var din syster och inte din mamma på bilden där...

Soliga hälsn till dig! Mari.

En Doft Av Lavendel sa...

Heej!
Det är verkligen fint i Säterdalen. Jag å min M förlovade oss där nere vid kärleksudden *L*
Så romantiskt =)

Jättefina bilder du tagit!
Å vad du är lik din mamma, de lilla jag ser.

Seans är ju jätte spännande & Terry är verkligen bra. Var på en seans i Ludvika med honom, glömmer det aldrig.

Ha de gott!
Kramar i massor från Benita

Krusidull sa...

Hej Melinda
Skönt att du fick lite avkoppling så du hinner hämta andan.
Har förstått att det går i 180 för dig.
Kul med seans men som du säger kanske inte med så många...kan bli trångt för andarna...
Jo du tom på min tid var det säterdalen som gällde.
Hur kul har man inte haft där.
Sköt om dig
Kram
Krusidullan

Inspiration i vitt sa...

Hej vännen vilken härlig dag ni haft tillsammans.
Wow vad häftigt att träffa Terry, jag har en kompis som var till honom för ungefär 10 år sedan( och hon har varit till många medium) och allt det han sa till henne då har stämmt in. Jag skulle väldigt gjärna vilja möta honom jag oxå, förstår att det var en upplevelse.
Kramar till dig/Ingela

Solsjö - Under en vind sa...

Mysiga bilder, ser ut som en härlig utflykt!!!

Hoppas att du har sköna dagar! Kramar!

Tessie sa...

Du gjorde verkligen bra reklam för Säterdalen...såg jätte fint ut, vilken natur!!

Va häftigt att få vara på seans...vet inte heller riktigt vad jag ska tro om det där men visst är det lite häftigt!

Kram Torparfrun

Galleri Hönshuset sa...

Hej på dig. Allt väl?

Underbara bilder från dalen, vi ska dit alldeles strax och ha picknick och sen blir det väl och njuta av det varma som dem har lovat oss =)

Ha en hääärlig helg. Kraaam Pirre