fredag 26 december 2008

Gott, Snor & Blandat...

Hej mina goa, goa bloggvänner.

Hoppas att ni har haft en underbar jul med många härliga stunder tillsammans med era nära och kära.
Att ni ätit av god julmat eller otraditionell sådan, att ni frossat i chokladaskar och annat gotter och att ni fått paket av tomten :-).

Detta inlägg kommer mest att handla om bilder eftersom att jag fortfarande är sjuk.

Är inne på min 9:e dag av snor i skallen och en brännande hals som bara tycks bli sämre.

På julaftons kväll så upplevde jag den värsta halsont jag någonsin haft...på dagarna går det rätt bra men när kvällen kommer så får jag så ont så jag vet knappt vad jag ska ta vägen...ingenting hjälper heller, har provat allt och då menar jag verkligen ALLT.

Jag går på Voltaren men det tar inte bort smärtan, inte ens udden av den :-(.

Tomten, Gud eller vem det kan vara har visst bestämt sig för att jag SKA vara sjuk under jul.

Förra året kom ambulansen mitt i natten för då hade jag haft fruktansvärda plågor och smärtor i bröstet i flera timmar som inte gav med sig (trodde att jag fått en hjärtinfarkt då) som tur var det inte det.

Denna jul är det halsen.

Det är med andra ord inte meningen tydligen att jag ska vara frisk de få dagar jag är ledig under året....Uschiamig...nu gnäller jag så där igen...det var därför jag bara tänkte visa lite bilder, för jag förstod att det skulle bli en massa gnäll ifrån mig, förlåt.

Vi har iallafall haft en vit jul, med solsken dessutom och några minusgrader :-).

Jag är tacksam för det och att det peppar, peppar bara är jag som är dålig i familjen.

Nåväl, här kommer lite bilder ifrån det Lindbergska hemmet i juleskrud.

I år gjorde vi placeringskort av pepparkashjärtan med kristyr.
Vilmer utbrast på julaftonskvällen:
-Men mamma, du har fattat fel...det ska vara 4 st tända ljus varpå han gick och räknade till 42 tända ljus i köket.
Men varmt, gott och mysigt var det :-).
Det söta Mailegbandet med nissarna på fick bli hyllbård på kökshyllorna.
Mitt vita porslinsfat med lite smått & gott på.
Var ner och hämtade upp några julprydnader iallafall.
Målade en hylla dagen innan julafton som jag köpte på loppis i Gävle och satte upp i köket.
Hängde sedan upp lite vackra kort och annat på en kedja.
Lite polkagrisar i en burk, ljus i en gammal trälåda (också inköpt i Gävle). Ett par gamla kakformar med värmeljus i .

I hallen har nu mitt gamla vackra frysskåp fått flytta in. Det var en av möblerna som jag köpte av loppisgubben som kom hem med skåpbilen, kommer ni ihåg?
Iallafall så har jag fått lov av Janne att behålla denna möbel...på ett villkor att jag gör mig av med en annan :-). Jag har alltid velat ha ett gammalt frysskåp och detta är väldigt annorlunda.
Och NEJ, detta kommer jag INTE att måla ;-).
Det är vackert precis som det är.

På skåpet har jag pyntat med en gammal silverbricka och några ljuslyktor.


Nu har Jättenissen fått flytta hem till oss.

Han fick ta plats på en stol i hallen med en lykta och ett par gamla skridskor.

En annan liten bricka står på lådfacket med lite röda hjärtan och en lummelkvist.

Kvällsbild.

Ett par silverhjärtan hänger ovanför vedspisen.


På spiselkransen har jag hängt paraplyklubbor i polkagris, utifall man blir sugen :-).

Tänk ni vad bra det är med bloggen egentligen.

Sökte ju efter en tomte till julafton och fick napp!! :-)

Viktor var inte ett dugg rädd utan kröp upp i knät på Tomten direkt :-).

Mormor och Matilda är mätta och belåtna efter julmaten.

Imorgon är jag frisk för då är det dags att jobba igen :-).

Ha det så gott och fortsätt att njuta ni som är lediga lite längre.

18 kommentarer:

Jenny Oak Fae sa...

Jättefina & mysiga bilder!

Jättetråkigt med din onda hals...jag har ju själv nåt fel på min hals sedan 16 år tillbaka, förmodligen nåt med slemhinnorna, så jag har ständigt halsont (går åt många Fishermans Friend kan jag lova...), ibland får jag också JÄTTEONT, så jag vet hur jobbigt det är, drick MYCKET och undvik mjölkprodukter, stoppa i dig mycket C-vitaminer, vitlök och gärna ingefära också.Starkt kryddad mat kan bedöva smärtan ett tag..!

Krya på dig vännen!

KRAM, Jenny

**************************

Vit Gladiolus sa...

Hej min goa själsfrände!
:)
Huuuuuu vad jag tycker synd om dig!!!!! Jag är en sådan person som verkligen lider med andra! Å det är sant, jag sätter mig in i deras situation! Men duuu har du varit iväg till läkaren med halsen??? Det kan ju vara halsfluss!!!! Jag hade det jämt när jag jobbade med barn förr, så himla ofta och jag fick alltid penicelin!!!
Å du förra julen, vad sa de att det var då??? Om Bröstsmärtorna??? Stackare, när du är ledig & allt!
Krya på dig!

Nu till dina "gosaker"! Vilka fina placeringskort du gjort, hjärtan med namn, å mailegbandet, kanonfint med nissar på!!!!
Å inte tala om det vackra frysskåpet!!! Huuuuu!
Som vanligt :) smarrigt inlägg!!

Kram på dig så höres vi om några dagar så får vi se hur vädret blir!!!!

Lilla huset på prärien sa...

Åh vad mysigt ni har det! Men så tråkigt att du är sjuk, det är INTE kul när man föreställt sig att man ska mysa och ta det lugnt med familjen osv. Ingenting är ju roligt när man är sjuk!

Jag hoppas att du repar dig snart - och min gissning är att du får låta någon annan ta butiken imorgon... kära maken kanske?!

Krya på dig!

Kram Jenny

Lilla huset på prärien sa...

Åh vad mysigt ni har det! Men så tråkigt att du är sjuk, det är INTE kul när man föreställt sig att man ska mysa och ta det lugnt med familjen osv. Ingenting är ju roligt när man är sjuk!

Jag hoppas att du repar dig snart - och min gissning är att du får låta någon annan ta butiken imorgon... kära maken kanske?!

Krya på dig!

Kram Jenny

Viola sa...

SÅ TRÅKIGT ATT DU FORTFARANDE ÄR DÅLIG, MEN DETTA ÄR JU GANSKA TYPISKT NÄR MAN SKA VARA LEDIG, JAG BRUKAR OFTAST BLI SJUK PÅ MINA LOV NÄR MAN TILLÅTS ATT FÅ VARVA NED, VILKA UNDERBARA BILDER DU BJUDER PÅ IDAG, MÅSTE NOG TA ETT VARV TILL OCH KOLLA, PRATA OM ATT MORMOR OCH MATILDA ÄR LIKA VARANDRA!JAG HOPPAS INNERLIGT ATT DU KRYAR PÅ DIG OCH ÖNSKAR DIG OCH DE DINA EN GOD FORTSÄTTNING, HAR NU FLYTT STORSTAN FÖR LUGNET PÅ LANDET, STANNAR HÄR TILL NYÅR, MÅNGA KRYA PÅ DIG KRAMAR FRÅN VIOLAN

Anonym sa...

Skickar dig en stoooor kram full av krafter från mig. Känner du?!!
Stoppa i dig vitaminer och skicka gubben att köpa några inredningstidningar och LÄGG DIG under täcket ett par dagar!!!
Krya på dig nu och ta hand om dig...PÅå riktigt!
Kram Erika i Gustafs

Lillstuga sa...

Hej goa du!!

Tack för ett helt ljuvligt inlägg. Skulle kunna vara hämtat ur en film om den perfekta julen, förutom din onda hals. Helt underbara bilder!! Smart det där med polkagrisar i en glasburk!! Kul att se lite från ert hem igen!!!
Låter nästan som du åkt på nå skit i halsen, kanske bäst du går och tar ett halsprov. Hade sådär ont i halsen förut, kunde inte svälja alls. Kommer ihåg att jag väckte Erik på natten och grät för det gjorde så ont. Fick penicelin.
Krya på dig!!
Kram Anna

Galleri Hönshuset sa...

Halloj min vän... Fortfarande sjuk? oj oj oj...Jag håller med dem andra , in till läkaren med dig nu...Själv vaknade jag också med halsont på juldan... =( Så nu låter jag som en vettskrämd kråka...tror jag...

Härliga julbilder du visar oss. Vilken tur ni hade att tomten hittade hem till er.

Vi ses. Kram från snorfia från byn =)

Ullis/Leva på landet sa...

Så tråkigt att du har varit sjuk hela julen. Hoppas verkligen att du krya på dig. Så härliga bilder. Du har ju gjort det så fint. Kan du nu bestämma dig för vad su ska ta bort för möbel istället, eller lyckas du förhala det så att Janne glömmer brort det?. Ska bli så kul på tisdag.

Krya på dig!
Många kramar Ullis

Ida sa...

Vad tråkigt att du för andra året i rad är sjuk på själva julafton. Det är så typiskt att man blir sjuk under sin ledighet eftersom det är just då man äntligen kan slappna av. Men jag är tacksam för alla bilder du delar med dig av, de är verkligen inspirerande. Jag älskar Mailegtomtarna och skulle väldigt gärna vilja ha din stora som fått flytta in. Vad mysigt ni ändå verkar ha haft det med en inlånad tomte och allt.

Hoppas att du snart kryar på dig och jag önskar dig en god fortsättning.
Kramar Ida

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Härliga julbilder du visar!

Hmm..låter som halsfluss, de har jag haft för en massa herrans år sedan å de gjorde svin ont kan jag lova..fyyy!! Det enda som hjälpte då var pencelin.

Ja, nu är ledigheten slut, jag ska jobba hela 7 dagar innan jag blir ledig igen, trist.

Krya på dig bruden!

Kraam / Benita

Anonym sa...

Kl är mitt i natta men du vet när det snurrar inredning är det bara att kliva upp igen och ut och surfa av sig lite å tur va väl dä!Ja blev ju så glad att jag måste berätta: Hittade långa stolsdynor på wwww.fredrikmicael.se!!! Nu blir gamlemor glad i alla fall=)
Kram igen då/ Erika i Gustafs

LantlivsAnette sa...

Åhhh vilka ljuvliga bilder du visar oss, himmel vad fint du har det...jag vet inte var jag ska börja..
Joo, jag måste ju bara hoppas att du har blivit frisk nu..ojj..ojj, sjuk på Julafton, ont i halsen..stackare...
Hoppas att du är frisk idag då det är jobbar dag...jag ska strax iväg jag också, var har mina lediga dagar tagit vägen ? dom gick så fort..
Ett isskåp, åhhh det har jag alltid velat ha jag också..vad fint ditt var, och passar ju ypperligt där i hallen...
Och vilken fin hylla du har i köket, du är som jag, målar gärna kvällen före..
Jag har ett blocket fynd som jag ska ta itu med nu..ska måla det o visa sen...
Ha det så bra Kraam Anette

Anonym sa...

Men kvinna! Nu går du till doktorn och kollar så du inte har vita pluppar i halsen, kanske faktiskt att du behöver antibiotika!!!!!!!

Jag springer inte till doktorn ofta i mitt liv (kanske för att jag träffar dem på jobbet jämt men ändå...)
Ibland måste man faktiskt och sååå ont som du har haft behöver man inte ha för det finns hjälp att få. Ja, om du inte är värsta gnälspiken och egentligen inte har ont, men av någon anledning tror jag inte att det är så med dig (jag kan vara snäll :)

Hrm, sedan låter det som om du kommer vara så här sjuk varje jul om du inte drar ner på takten lite inför julen, du får nog anställa några nissar extra inför nästa jul så du slipper detta.....

Jaaa, dessa goooda råd kommer från en Lena som sitter vid datorn med en förkylning och nyser så lilleman i familjen undrade om jag tänkte slå rekord i nysning. Tyst och hämta fler näsdukar till mamma. - Men måååste man vara så här snäll fast tomten redan varit här????
- Jaa det förstår du väl han ska väl komma tillbaks nästa år igen?

- Javisst ja, kommer strax...

Men jag har ju varid ledig sedan 15 dec och ska inte börja jobba förrän 11 januari så jag har inte stressat direkt.....

Nu hoppas jag verkligen du kryar på dig, hade jag bott närmare hade jag kommit över med lite gott julte till dig

Tack för alla mysiga bilder.

Bästaste krya på dig kramen

LLLLLLLLLLLena

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken mysig jul i ditt mysiga hus och den där gamla frysskåpet var ju för snygg! Usch så trist att vara sjuk, det är jag med nu, fast ingen halsont, bara hosta o feber, likt infuensa... måste nog lägga mej nu, bra man kan ha inlägg lagrade, krya på dig Melinda! Mari.

Ett hus i vitt sa...

Åh vad tråkigt att du är sjuk, vännen... Men ditt hem är verkligen på topp så här i juletid. Myyys. God fortsättning och kram från Anette

Mitt hvite hus sa...

Nydelige bilder på bloggen din:O=)

Tror ikke jeg har vært hos deg før. Men en herlig blogg hadde du som jeg gjerne kikker innomigjen=)

God romjul Klem kerstin

Hon med klackarna sa...

Hoppas att du har frisknat till nu! Tror åxå att det finns risk för att det är halsfluss du har, å det är inte skoj. Gå genast till doktorn om du inte redan varit där!

Vilka underbara bilder du visar från ert hem. Ser jättemysigt ut.;o)