söndag 25 juli 2010

Schack matt…

Ooops…det blev visst ett litet uppehåll med min bloggning.

Förgående vecka har nämligen bestått av Nostalgihelg i Säter med en massa folk, men främst så har jag varit på bröllop. Det var nämligen min bror som gifte sig efter 20 år med sin Johanna. Det var ett helt underbart trädgårdsbröllop med stor bröllopsbuffé efteråt.

Ni var sååå himla fina!!!

*************

Nu ska jag visa er vad vi har gjort hemma. Innan vår köksrenovering var klar  för ca 3 år sedan så hade vi  köpt golvfärg eftersom vi hade bestämt att vi skulle måla rutor på  golvet…det tog bara 3 år att få fingrarna ur ;-).

5

Det krävdes först 2 lager med bruten vit färg för att täcka golvet.

I köket har vi använt oss av högblank färg för att kunna få det lättstädat.

Sedan använde jag mig av en spelplan som var 48*48 cm som mall till att rita upp rutorna på golvet. När man gjort några rutor  så kan man fortsätta med ett långpass för att dra längre sträck.

3

Då man gör så pass stora rutor så får man intrycket av att golvet är större. Tvärtom alltså om man väljer mindre rutor :-).

2

Från en annan vinkel. .. Det enda nackdelen med att göra något sådant här är att nu ser man allt annat som måste göras runtomkring och som fortfarande inte är färdigt ;-).

Men, men…det får ta den tid det tar.

Nu önskar jag er en bra vecka.

Kraam

Melinda

25 kommentarer:

beate sa...

wow, så stilig!!
dere har et fantastisk fint kjøkken!

klem beate

n o r d i n g å r d e n sa...

Inte klokt Melinda, så snyggt golvet blev! Jag har sagt det förr och säger det igen, jag tror tame sjutton du har Sveriges finaste kök!! Gud så fint det är! Golvet blev så läckert- skickligt! Mari.

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej Melinda,
så otroligt SUPERSNYGGT...gillar verkligen ert färgval!!

Köket ser jätteläckert ut!

Ha en fortsatt underbar sommar. Vi hoppas vi får tillbaka värmen och solen igen.

Kram monica

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej Melinda.
Så jättefint det blev, gillar verkligen den marabou-bruna färgen. Och så fint med lite större rutor, TP är bra till mycket.
Ni har ett helt underbart kök, så himla snyggt.
Kram från ett regnigt Värmland
AnnaMaria

Strandflickorna sa...

Fy sjutton va fint med den lite rödbruna färgen i rutorna istället för ljusgrått som många kanske väljer. Härligt med stort "bonn-kök", ska oxå försöka få till det henmna men vi ska "bara" renovera badrum först.... Kram Åsa/ Strandflickorna

Hem och Harmoni Marie sa...

Jättefint! Det var värt att vänta på :)

Ha det gott, kram Marie

Malmkakan sa...

Åhh, va snyggt det blev! Ert kök är så snyggt alltså!

Kram, Cecilia

fröken knopp sa...

Gud vad fint Melinda!!! Underbart!!!!

Du kan du!!

Varma Kramar Elin

Mitt skabbiga chica hus sa...

WOW!

Jag antar att fröken Melinda känner sig rätt nöjd för tillfället...;o) Superfint. Himla snygg lampa hon har där i köket också;o)

Kraaaam
Mia

pippigul sa...

Åh så fint det blev! Så kul när man kan "lura" ögat lite, och få ett rum att se större ut!
Kram Tessan

Anonym sa...

SUPERFINT Melinda, nu saknas bara lite nya gardiner.........eller????
//Rabarberfia

Rummet för välbefinnande sa...

Ja du Melinda. Jag har ju förklarat ditt kök min kärlek tidigare, men nu får jag nog lov att göra det igen alltså. Så himla fint det blev. Du är mästerlig alltså.
Hoppas du har det gott och jag såg att du fått dig några fantastiska dagar hos strandflickorna - DIN LYCKOST :P
Kram Mia

Pilgården-Susanne sa...

Vad snyggt!!! Jag håller på att samla mig för samma projekt, men vi ska täta lite springor först. Tänkte ta ljusgrått o brutet vitt. Oh nu vart jag så sugen att börja....
Kram Susanne

Anonym sa...

Va fint d blev!!!

Hönsarvets Marie(blge. kund)

Skruttbilsbruden sa...

Å va snyggt golv. Vill själv ha ett rutigt golv i framtiden när jag flyttar antingen som ni i köket eller i badrummet. Erat vart skit snyggt om man nu får skriva så. =)

//Emma

http://skruttbilsbruden.blogg.se/

It's me sa...

Hi Melinda......it nice your floor!! great job !!! i love it !! ...wishing you a happy sunny funny week......love Ria....

LantlivsAnette sa...

Nämen jäklars sååå fint Melinda !! Jag har velat måla så där jag också, men jag har aldrig tordats, verkar så svårt att få det rakt o fint, så att det inte skevar iväg..
Åhhh så fint du har det..vårt kök är ju värsta kaosen nu..men det går framåt, en liten bit varje dag..
Kraaam Anette
P.s Jag ska vara på Formex i monter C08:58 !! Då syns vi där !!

Pilgården-Susanne sa...

Jag igen! Måste fråga... vad använde du för färg? Olja eller vatten? Vad är det för färgkod, eller heter den något speciellt?
Det är sååå snyggt!
Kram Susanne

Lilla huset på prärien sa...

Men Melinda vad FINT det blev, golvet! Åh vad härligt att få det gjort äntligen. Jag är själv så glad idag för vi har kommit över ett helt ok och billigt trägolv till hela vårt hus. Så fint kommer det att bli!!

Saknar Dalarna i år dock...

Kram Jenny

Vitt hus med svarta knutar sa...

Otroligt vackert golv och det ser verkligen stort ut, inte har jag tänkt på att man kan trolla genom att variera storleken på rutorna. Golvet blev pricken över i i ditt vackra kök.

Kram,
Regina

Galleri Hönshuset sa...

Hej

Så otroligt fint det blev. Kanonsnygg färg på rutorna.

ha det gott. Kram Pirre

n o r d i n g å r d e n sa...

Joru, ett pms-hus är jättelyxigt att ha, hi, hi..

Du såg väl att din butik blev omnämnd både vad gäller kuddar och tvålar?

Där ser du, mitt kök är inte så märkvärdigt, det framhävdes enormt och lite obarmhärtigt stort tycker jag men i övrigt var det verkligen fina bilder och ett trevligt reportage...

Kvällshälsn fr ett regnigt Nordingården, tända ljus tiden är här, jiipi!! Mari.

Åsa Horn sa...

Det blev superbra!!

Kram kusinvitamin

Ullis/Leva på landet sa...

Så snyggt det blev med rutigt golv. Gillar hela ditt kök, så otroligt fint.
Ha en bra helg!
Kram Ullis

Anonym sa...

Nu har jag hittat hit igen. :-)

Golvet blev helt suveränt snyggt, ett toppenbra färgval. Färgen tar inte över utan ger istället liv till golvet. Jag avundsjuk...? Mmmm...rejält avundsjuk.

Här hemma fortsätter vi att slita med badrummet... men snart har vi också rutor på golvet. Gerbads rutiga passar nog fint till den vita pärlsponten. :-)

PS. Vi blev lite inspirerade när du berättade om din födelsedagstripp så nu funderar vi på en minisemester uppåt mot loppisarnas paradis. Vi satsar i så fall på en barnfri resa och med takräcke så vi får med oss så mycket som möjligt hem. ;-)

Har köpt ett underbart bord som jag ska måla och ha i växthuset... så nu måste vi bygga ett växthus. ;-)

Ha det så gott.

Hälsningar Annicka, Borlänge